II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA WARSZTATOWA
Baza wiedzy
Co przyniesie Narodowy Program BRD 2021–2030?

Bezpieczeństwo na polskich drogach to jedno z najważniejszych wyzwań, przed którymi stoi krajowa polityka transportowa. Narodowy Program BRD (w nowej wersji na lata 2021–2030) wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Program ten nie tylko kładzie nacisk na efektywne zarządzanie ruchem, lecz także na koordynację działań na poziomie krajowym i regionalnym. W artykule przedstawimy, jakie kluczowe zmiany w zakresie zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego zostały zaplanowane, aby sprostać wyzwaniom XXI wieku.
Narodowy Program BRD – nowa wersja programu dla bezpieczeństwa dróg
Narodowy Program (BRD) na lata 2021–2030 to kompleksowa strategia mająca na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jest to BRD nowa wersja, która uwzględnia aktualne wyzwania i potrzeby w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wizja Zero – dążenie do braku ofiar śmiertelnych i ciężko rannych.
Program opiera się na filozofii „Wizji Zero”, która zakłada całkowite wyeliminowanie ofiar śmiertelnych i ciężko rannych w wypadkach drogowych. Celem na rok 2030 jest zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych o 50% w porównaniu z rokiem 2019, co oznacza nie więcej niż 1455 ofiar śmiertelnych i 5317 osób ciężko rannych.
Systemowe podejście do zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
Narodowy Program (BRD) wprowadza systemowe podejście do zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, które obejmuje trzy powiązane ze sobą elementy: zarządzanie instytucjonalne, konkretne działania (interwencje) oraz rezultaty. Takie podejście zapewnia spójność i efektywność działań na różnych poziomach administracji.
Filary bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Program opiera się na pięciu podstawowych filarach bezpieczeństwa:
- system zarządzania BRD – koordynacja działań i monitorowanie postępów,
- bezpieczny człowiek – edukacja i promowanie bezpiecznych zachowań,
- bezpieczna infrastruktura – projektowanie i utrzymanie dróg z uwzględnieniem bezpieczeństwa,
- bezpieczny pojazd – promowanie technologii zwiększających bezpieczeństwo,
- ratownictwo i opieka powypadkowa – zapewnienie szybkiej i skutecznej pomocy ofiarom wypadków.
Podejście 4xE – inżynieria, nadzór, edukacja, ratownictwo.
Działania w ramach programu koncentrują się na czterech głównych obszarach:
- inżynieria (Engineering) – projektowanie i modernizacja infrastruktury drogowej.
- nadzór (Enforcement) – egzekwowanie przepisów ruchu drogowego.
- edukacja (Education) – szkolenia i kampanie informacyjne.
- ratownictwo (Emergency) – zapewnienie skutecznej pomocy powypadkowej.
Programy realizacyjne – konkretne działania na lata 2022–2030.
BRD przewiduje opracowanie programów realizacyjnych na poszczególne lata, które będą zawierały konkretne zadania, terminy ich realizacji oraz odpowiedzialne instytucje. Program Realizacyjny na lata 2022–2023 już został przyjęty, a kolejne będą opracowywane zgodnie z postępem realizacji celów programu.
Narodowy Program BRD 2025 – cele i co zmieni się do 2025 roku?
Narodowy Program BRD 2025 to kluczowy etap realizacji Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2021–2030, który wyznacza konkretne cele i działania na lata 2024–2025. Jest to dokument implementacyjny, który precyzuje zadania, odpowiedzialne instytucje oraz wskaźniki efektywności, mające na celu znaczną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.
Priorytetowe obszary interwencji.
W ramach Narodowego Programu BRD 2025 zidentyfikowano kluczowe obszary wymagające interwencji:
- zarządzanie prędkością – wdrożenie skuteczniejszych metod kontroli i egzekwowania przepisów dotyczących prędkości,
- poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego – szczególnie motocyklistów, motorowerzystów i rowerzystów,
- modernizacja infrastruktury drogowej – w tym weryfikacja oznakowania na drogach krajowych,
- usprawnienie działań dotyczących kontroli stanu technicznego pojazdów.
Systemowe podejście do zarządzania bezpieczeństwem.
Narodowy Program BRD 2025 kontynuuje systemowe podejście do zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, które obejmuje:
- instytucjonalne zarządzanie – koordynacja działań przez odpowiednie instytucje,
- interwencje – konkretne działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa,
- rezultaty – ocena skuteczności podjętych działań.
Współpraca międzyinstytucjonalna.
Realizacja celów Narodowego Programu BRD 2025 wymaga ścisłej współpracy między różnymi instytucjami, w tym:
- Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) odpowiedzialną za infrastrukturę drogową,
- policją prowadzącą działania prewencyjne i kontrolne,
- służbami ratunkowymi zapewniającymi szybką pomoc powypadkową,
- samorządami lokalnymi realizującymi zadania na poziomie regionalnym.
Monitorowanie i ocena efektywności działań.
Narodowy Program BRD 2025 zakłada systematyczne monitorowanie realizacji zadań oraz ocenę ich efektywności. Do tego celu służą:
- wskaźniki efektywności mierzące stopień realizacji celów,
- raporty okresowe dokumentujące postępy i identyfikujące obszary wymagające poprawy.
Finansowanie działań.
Realizacja Narodowego Programu BRD 2025 wymaga odpowiedniego finansowania, które pochodzi z różnych źródeł:
- budżet państwa – alokacja środków na realizację zadań krajowych,
- fundusze europejskie – wsparcie finansowe na projekty związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego,
- środki własne samorządów – finansowanie działań na poziomie lokalnym.

Jak Narodowy Program BRD wpłynie na redukcję ofiar śmiertelnych na polskich drogach?
Narodowy Program BRD na lata 2021–2030 zakłada ambitne cele w zakresie redukcji liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Aby osiągnąć te cele, opracowano Program Realizacyjny na lata 2024–2025, który stanowi szczegółowy plan działań. Dokument ten precyzuje zadania, odpowiedzialne instytucje oraz wskaźniki efektywności, które pozwolą na monitorowanie postępów w realizacji celów programu.
Narodowy Program BRD opiera się na systemowym podejściu do zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Zakłada ono integrację działań w zakresie infrastruktury, pojazdów, użytkowników dróg oraz zarządzania ruchem. Celem jest stworzenie spójnego systemu, który minimalizuje ryzyko wypadków i ich skutki.
Skuteczna realizacja celów Narodowego Programu BRD wymaga ścisłej współpracy między różnymi instytucjami jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), policja, służby ratunkowe oraz samorządy lokalne. Koordynacja działań tych podmiotów jest kluczowa dla osiągnięcia założonych celów w zakresie redukcji ofiar śmiertelnych.
Dzięki tym działaniom Narodowy Program BRD ma na celu znaczną redukcję liczby ofiar śmiertelnych na polskich drogach do 2030 roku, przyczyniając się tym samym do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce.
Zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego w nowej wersji Narodowego Programu BRD
BRD nowa wersja na lata 2021–2030 wprowadza istotne zmiany w zakresie zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, kładąc nacisk na efektywność, integrację oraz odpowiedzialność instytucjonalną.
Kluczowym elementem nowej wersji BRD jest powołanie Krajowej Instytucji Wiodącej ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jest to jednostka wykonawcza, wyposażona w kompetencje oraz niezbędne narzędzia umożliwiające skuteczne działania w zakresie planowania, monitoringu, koordynacji, komunikacji oraz finansowania prowadzonych interwencji. Celem jest zapewnienie stabilności i efektywności działań na poziomie krajowym.
Na poziomie regionalnym, w ramach BRD, planuje się optymalizację struktur organizacyjnych systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Wymaga to usprawnienia funkcjonowania jednostek wykonawczych jak Sekretariaty Wojewódzkich Rad Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego poprzez zapewnienie stabilności finansowania oraz efektywnej współpracy z jednostkami krajowymi.
W nowej wersji BRD planuje się optymalizację przepisów prawa w odniesieniu do systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Celem jest stworzenie jednolitej ustawy, która zapewni spójność i komplementarność uwarunkowań prawnych oraz stabilność organizacyjną i finansową rozwiązań systemowych. Przewiduje się wskazanie długofalowych źródeł i mechanizmów finansowania działań na poziomie krajowym i regionalnym.
Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ma w planach utworzenie zintegrowanego systemu zbierania i analizy danych dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego. System ten ma na celu efektywne gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie danych, które będą stanowiły podstawę do podejmowania decyzji oraz monitorowania postępów w realizacji celów programu.
Nowa wersja BRD na lata 2021–2030 wprowadza kompleksowe zmiany w zakresie zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Skupienie się na systemowym podejściu, optymalizacji struktur organizacyjnych, przepisów prawa oraz mechanizmów finansowania, a także na zintegrowanym systemie zbierania i analizy danych, ma spowodować zwiększenie efektywności działań oraz poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KontaktMasz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń

Magdalena Wróbel
magdalena.wrobel@forum-media.pl

Współpraca barterowa
Natalia Zdunek
natalia.zdunek@forum-media.pl
tel. kom.: 692 057 033

Organizacja szkoleń wewnętrznych
Weronika Nowacka
weronika.nowacka@forum-media.pl
tel.: +48 61 62 87 004

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel.: 61 66 55 721
Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00